jaga anak

9

Written on Thursday, February 28, 2008 by mummyvaio

last night i was awaken by the sound of the door creaking...i looked at the clock...it was 3 am...hubby just finished studying n coming to bed...the baby was sound asleep...me n hubby talked for a while, n he asked my opinion of lefting our children with grandparents while we go to work....n my answer is absolutely no!...WHY?

rasa menyusahkan mak n abah plak...dahlah diorang baru abes penat jaga kita from kecik...nak tambah plak beban kat diorang jaga cucu...kesian la kat diorang...rasa tak patut sungguh mintak parents kita jaga anak kita...masa ni lah diorang ader peluang nak wat apa2 yang diorang nak wat...gi melancong ke,gi kelas mengaji ke,gi aktiviti2 lain ke...dulu sibuk keje tak de masa....lagipon kudrat orang tua nak jaga budak2 kecik tak sama cam orang muda...kalau emergency yang tak de pilihan lain tu...tak pe...kene tinggal sehari due ok jugak...kalau on daily basis...issshhh....tak patut...walaupon diorang insist utk jaga anak...tak nak...

bagi mummy ada syarat kalau nak tinggalkan anak kat umah tok,nenek dier...hubby kene carik maid...maid uruskan anak,n wat keje umah yang patut...tok n nenek just main2 jer ngan cucu...anak nak mandi,makan,kencing,berak,tido maid yang uruskan...bukan tok nenek dier...bole?

paling tak setuju kalau ader orang-orang yang tinggal anak kat parents diorang sebab nak save duit nursery....hiiii...geram je...dah emo plak nih...

kesimpulannya, anak kita..jaga sendiri la...tak le jaga sendiri...pikirla cara lain...tp jgn nyusahkan mak ayah kita lagi...ok?

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

9 Comments

  1. Pinkwatch |

    hi there,
    rasanya tak sesuai kot u just jump to conclusion macam tuh.. like me myself, nenek and tokdad diorg yg insist nak jaga fahim masa fahim kecik2/baby dulu.. in fact pernah fahim duduk ngan diorg beberapa bulan masa tu kitorg kat sini.. siap pergi honeymoon lagi kitorg nie.. hehehehe.. maybe sbb me myself and hubby from keluarga yg besar.. in fact my lil sis beza ngan fahim just 3 years.. so bile my lil sis dah besar, my parents gian nak jaga baby lagi and I pon tak kisah..it turned out good sbb nampak fahim very independent and nampak matured dari umur dia.. maybe sbb kecik2 dah trained macam tu.. again.. maybe..so skrg bile fahim dan faris ade kat sini.. my parents tiap2 hari call pujuk kitorg suruh hantar fahim dan faris kat mesia aje ngan diorg.. kitorg ok je. cuma budak2 nie je.. si fahim takmo kalau faris takde and vice versa.. klu tinggal dua2 kat mesia boring pulak kami kat sini.. ehehehe

    but for me, IMHO la, it's up to oneself actually perkara nie.. kalau macam kat mesia, and saya keje satu hometown where my parents live, I will definitely letak my children at my parents. Unless kalau I ade maid MELAYU.. I definitely tak percaya maid indon (berdasarkan pengalaman), and I definitely tak percaya nursery kat malaysia (pon berdasarkan pengalaman adik2 yg ramai). Sbbnya, obviously, I percaya hanya parents I je yg buleh jagakan/didik budak2 nie macam cucu/anak diorg sendiri dan didik budak2 nie macam kami kecik dulu..bukan masalah nak save duit nursery atau apa, cuma bila tang kepercayaan nak jaga anak2 kita tu yg susah sket nak kasik pada org luar selain dari darah daging sendiri.. but again as I mentioned before, it's really up to oneself, cara hidup dia before, pandangan dia dan pengalaman hidup dia..

    its just my 2 cents.. :)

     
  2. Pocket |

    well... u got a point there.. .
    but most people think otherwise.

    i personally think that i want to raise me own son or daughter
    InshaAllah,
    but then again... when it was my time, i was left with the grandmother to take care of us.
    Banji was left with Maktuk till he was 5.

    anyway... jaga anak sndiri is better.
    the whole mind developing stage would be better for them. :D

     
  3. Fid |

    mummyvaio
    akak setuju dgn pandangan awak

    as for me
    saya amat2 tak nak bg mak saya jaga anak2 saya
    dan mak saya mmg nak sgt2 tolong jaga...

    tp dia dulu2 pun tak nak bg anak2 dia dijaga oleh mak dia hahahaaa

    maka...
    anak saya saya jaga
    anak mak saya mak saya jaga..buleh?
    hahahahaaaaa

    anak saya ...saya hantar ke taska..
    Alhamdulillah..dapat taska yg OK

    dealing with taska ni kita kena guna konsep buat bisnes...
    kita ni customer....derang tu 'meniaga'
    so apa kita punya demand ..complaint harus diambil berat...

    saya mmg simply order what ever i want....then i pay....

    dan saya mmg akan ke sana telling them apa anak saya suka..apa dia tahu...etc2...

     
  4. Anonymous |

    rasenye hito sorezore kot..semua org ada reason sendiri..
    kalau aku, dekireba mmg x nak la..takut anak aku jadi 'anak nenek' lak..n aku nak membesarkan anak ngan 'acuan' sendiri..bila dah org tua dah masok campor nih..paham2 la..kalau x pakai idea diorg terase lak kang..
    but still, mmg lagi anshin la kalau bagi tok nenek jage compared to maid/nursery kan..huhu..camne tuh?

     
  5. mummyvaio |

    hito zore2 desune....tepok dada tanya selera...sekiranya datuk dan nenek insist sgt2...kalau tak ikut diorang terasa...biarlah diorang jaga kalau kita tak kisah...just for me n my hubby,it is an absolutely no...akan convince kan elok2..yang we can do it in our own way...

    saya just tak puas ati dengan orang yg selambanya letak anak kat parents diorang as an easy solution..n parents diorang tak offer pon jaga anak tu...tak elok la cam tu...if u have ur own reason to do that..n it works for you tak kisah lah kan..

    tentang nursery...tak semua nursery kat mesia tu tak elok...byk jugak yg bagus...pada pendapat saya...just kita must pilih betul2 la...

    maid melayu /indon / apa bangsa sekali pon kita tak menaruh sepenuh kepercayaan pada dier kan...tak semestinya melayu tu elok...saya yg dibesarkan oleh maid melayu...rasa ader jugak maid melayu yg tak betul...lari dari umah la...pakwe dtg umah time parents saya tak de...n selambanya bergelak kat living room...maid indon pon bukan sumer tak elok...with maid mungkin nasib baik dpt yg ok..nasib tak baik dpt yg tak ok ...same with nursery..its the matter how u monitor them n pilih..

    memang antara nursery/bbsitter/nenek byk pro nenek yang jaga...tepok dada tanya selera..if u think u made the right choice...okla...

    cuma pendapat peribadi saya saja tak patut minta ibu bapa kita jaga anak kita...sbb diorang dah tua...saya lebih suka ibu bapa saya rehat n wat something else yang diorang dah lama sgt nak wat..tp tak le wat semasa muda sbb busy besarkan kita n cari duit besarkan kita...cucu diorang tak yah la diorang penat jaga or pening2 pikir nak didik camne...i will do it...they just enjoy their grand children...play,read story books to them..pamper them once in a while..

    anyway,pendapat saya hanya berdasarkan cara saya n hubby dibesarkan...n how its done in our family...lain family lain cara..n sila baca komen saya dengan nada bersahaja..sbb masa saya tulis komen ni saya tak emo pon cam masa tulis posting tuh...hehehe...sori ye kalau ader yang terasa ke apa..

     
  6. mummyvaio |

    ops...nak tambah sket je...mungkin jugak saya dulu tak merasa sgt dimanja nenek n tok...sbb nenek belah mak jaga other cousins...kalau kitorang dtg umah dier nampak sgt dier syg giler sepupu saya...kitorang mcm tak dilayan pon langsung...wat hal sendiri je sudahnya..sedey tau..embah belah ayah plak have his own kids yg sebaya adek2 saya...so byk perhatian kat anak dier la...wpon kdg2 ader jugak dipampered oleh embah...tp amat jarang sekali...sungguhpon begitu saya sayang wan n embah saya...sebab tu je la atuk n nenek saya...mungkin mempengaruhi my way of thinking kot..

    p/s: mrs lipan...ingat dah bersalin...hehe...

     
  7. Fid |

    yess
    hito sore zore...
    demo yappa...jibunno kodomo ha jibunde tsudateruhou ga iciban ii desu...
    datte sekinin damon!

     
  8. Rizza |

    ye saya setuju tu..

    anak kita kita didik cara kita...nanti kalau nenek/atuk yg didik...jgn salahkan budak2 tu kalau depa lebih dengar cakap tuk/nenek...

    memang la nenek/atuk..nak bermanja ngan cucu nya...boleh..tak salah..tapi takkan kita nak beban kan tanggungjawab kita as parents kat depa kan..

    ade satu kes..ni kisah benar..anak2 dia antar ke kg....2org anak..satu kg maknye satu kat kg ayah nya...seminggu/2 minggu sekali baru pi jenguh..ape ke hal??? tanggungjawab dilepaskan gitu je...walaupun nak jaga hati tuk/nenek ..kita kena la tau hak2 kita sebagai parents....cian budak2..dah le adik beradik pisah2...pastu mak ayah seminggu sekali baru nampak muka....kalau pentingkan keje..memang la..tapi apa yg dapat? duit la....kasih sayang anak ??? satu lagi....bukan selama nya anak kita tu besar tu je...nampak perkembangan depan mata hari2.....walau penat keje sekali pun..tgk muka anak bila balik keje..sejukkkkkk je...

    ye la ..lain org lain la dia nya fikiran....

     
  9. mysara |

    i want to be the one sitting on the front row for Rayyan's every "1st~ ~ "... alhamdulillah,maid my ok.. bole diharapkan eventhough dah berumur.. duduk dgn in law,tp derang pon bz dgn keje derang..so bila ada masa free je main2 dgn cucu..
    mmg betul,kalu penat mcm mana pon kerja,bila tgk muka anak..hilang sume penat+tension+kerja yg menimbun... itu kot salah satu nikmat anak..heheh... (gomen,kalu lari topik..)

    -mysara-

     

Post a Comment