pesanan buat anakku

4

Written on Tuesday, April 08, 2008 by mummyvaio

kerap kali semasa menyusukan atau menidurkan anak saya,saya akan berpesan supaya dia menjadi seorang yang rajin berusaha,berkelakuan baik,hormat orang tua,sayangkan mama n abahnya,n macam-macam lagi pesanan....semoga pesanan itu melekat dalam mindanya sehingga ke dewasa...dari dia berusia dua bulan saya selalu memberi galakkan kepadanya untuk rajin berusaha...dan tidak hanya menangis...bahkan cuba dan cuba lagi hingga berjaya...pada masa itu dia ingin belajar mengiring dan meniarap...setiap kali dia menangis kerana tidak berjaya menggerakkan tubuhnya...saya akan pujuk fareehah dengan berkata..."cuba lagi ye...nak berjaya kena usaha..tak boleh putus asa...fareehah good girl!"...dan apabila berjaya...pujian dan ciuman sayang saya berikan padanya...sambil tepuk tangan..sejak itu dier memang menjadi seorang yang berusaha gigih untuk mencapai semua baby milestone...dia sangat marah jika saya bantu alihkan tangan dia supaya lebih senang meniarap...dia nak buat sendiri..good girl!...

mesti pelikkan orang kalau dengar saya selalu cakap fareehah kene rajin berusaha pada seorang bayi yang kecil...pada saya sangat penting menerapkan semangat rajin berusaha kepada anak-anak kita dari kecil,supaya mereka lebih berdaya saing apabila besar kelak...mungkin juga semangat berusaha itu telah ditanamkan kepada saya oleh ibu bapa saya sejak kecil maka saya juga ingin semangat itu diteruskan kepada anak saya.saya masih ingat mak saya selalu berpesan supaya rajin berusaha,jika nak sama pandai dengan budak-budak bangsa lain.maklumlah,bersekolah di sekolah di mana melayu adalah minoriti...memang susah nak tengok budak melayu menyinar.tapi alhamdulillah,pesanan dan galakan yang berterusan dari ibu bapa saya...orang pon dah boring tengok muka saya naik pentas amik hadiah tiap-tiap tahun...bak kata seorang kawan cina saya..."eh,mesti boring la orang tengok asek muka u aja dapat nombor satu.."...hahaha...saya sengih je...semasa di sekolah menengah juga mak dan ayah saya bagi galakan yang kuat..kata mereka jika nak masuk sekolah yang bagus ( mrsm la...sebab masa form 1 dapat sbp tapi tak pi..) ,n nak masuk universiti yang bagus kene rajin berusaha...walaupon orang kata melayu ni senang nak masuk universiti..tapi lagi ramai yang pandai dari kita...dan kalau kita nak masuk universiti yang kita nak..kene la dapat result yang bagus supaya pilihan itu di tangan kita..budak result bagus saja yang bole dapat masuk universiti pilihan sendiri...alhamdulillah...selepas spm dipanggil interview oleh JPA untuk melanjutkan pelajaran ke luar negeri...dan ditanya negara pilihan...jepun,uk atau us...pilihan saya jepun...n the rest u might have guessed already.bapa saya selalu kata...dia tak punya harta atau wang yang byk untuk anak-anak dia...tp dia boleh beri kasih sayang dan ilmu untuk kami...ilmu adalah satu-satunya bekal untuk kami menghadapi dunia ini...tanpa ilmu u are nothing...yes...i agree...parents saya tak pernah take for granted yang melayu nih ada kuota nak masuk universiti etc...walaupon anak-anak die semua jenis memang layak nak masuk universiti..tapi tekankan kene berusaha dengan kuat untuk capai apa yang kami mahu...bukan dengan bantuan "orang dalam" atau orang panggil "kabel"...kalau layak masuk,tak layak...terima lah apa yang selayaknya kita terima...

kita mesti percaya bahawa rezeki dunia ini milik semua...dan milik mereka yang berusaha...tak mengira bangsa dan warna kulit....

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

4 Comments

  1. MummyZ |

    sedih.....

    tp entry kak ain ni sgt2 berguna utk saya.

     
  2. bendul |

    aku setuju 110%..!! aku pun slalu gak sesambil dukung anak bwk jenjalan, sembang2 ngan anak cakap nihongo.. hohoho.. leh paham ker dia..?

     
  3. Pocket |

    umph!!
    kasih sayang tu patut dipupuk kan dari kecil dan sesungguh nya bebudak kecik tu paham apa yang parents nyer duk cakap. takpaham perkataan pun... intonasi nyer pun dah cukup.

    Actually ado kawan sorang ni yang bangga buleh masuk keja using cable.
    'so hang masuk keja sini sapo kabel hang?'
    'tak der...aku simply apply and simply fit the job requirement kut'
    'iyer!!? hek enneee... apo la lemah nyer ko ni? tgk aku..aku guna kabel si anu telinga merah tuu... gaji pun lajuuu jer, ko? mesti gaji sikit kan...'

    hek enneeeee...

     
  4. mummyvaio |

    faranas : sedih kan sufiah tu...berguna untuk awak n berguna juga untuk saya as a remembrance...

    bendul : ok jer tuh..tapi kene konsisten la...lama-lama dier paham la kut..

    pocket : yey pocket kita serupaaa..tak suka betul dengan orang yang bangga sangat dengan 'kabel' dier...orang cani la yang skit sebanyak merosakkan bangsa..

     

Post a Comment